Projecten 2018-02-07T09:06:46+00:00

Meth Sewa

Steun stichting Nadja en Doneer

Je zult maar kind zijn in Sri Lanka, een gehandicapt kind. Je ouders krijgen geen hulp van de overheid, voorzieningen zijn er niet. Dan kan het zijn, dat je ouders zich geen raad meer weten en je afstaan. Zo ontstond het tehuis Meth Sewa, ver weg van het drukke Colombo.

‘Excuus dat ik pas zo laat reageer.’ Zo begint de mail van Niroshan, zelfbenoemd directeur van Meth Sewa, met inmiddels 64 meervoudig gehandicapte kinderen en jongeren. Medio 2017 schreef ik Niroshan een mail, na een bezoek aan zijn prachtige land, met de vraag of Stichting Nadja iets voor hem kon doen.

Het verhaal van Niroshan leest als een roman. Zelf eigenaar van een ruime woning, besloot hij zijn huis open te stellen voor deze kinderen. Hij begon samen met zijn vrouw, inmiddels zijn er vier betaalde medewerkers, geld voor meer is er niet. Zo weinig handen, zoveel kinderen. Dát was dan ook de reden dat hij niet eerder had gereageerd, de hulp aan de kinderen had prioriteit. Waar wij ons -terecht hoor- hard maken voor een sporthulpmiddel of een hoger budget, hebben deze kinderen soms niet eens een eigen bed, laat staan een rolstoel.

Inmiddels heb ik het meeste van wat er op het wensenlijstje van Niroshan stond, verzameld: rolstoelen, rollators, po-douchestoelen, tillift, stretcher, bedden, zelfs aangepaste fietsen. Zo snel mogelijk wil ik de inhoud van de zeecontainer persoonlijk afgeven bij Niroshan, het liefst met wat geld in een envelop om daar ter plekke andere zaken te kunnen regelen, zoals een extra slaapunit voor de allerkleinsten, zodat ze ongestoord hun benodigde slaap kunnen halen en box-ledikanten voor de meest onrustige kinderen.

Spaar je met me mee? Iedere donatie is welkom, vermeld daarbij dat het gaat om Sri Lanka. Kijk voor meer informatie over Methsewa op Facebook of www.methsewa.org

Racerunning

Help Atletiek Leiden aan Racerunners KLIK HIER

De RaceRunner is een driewiel loopfiets, waardoor kinderen goed ondersteund kunnen lopen en rennen. Ook, of juist voor kinderen met een beperking is het heel belangrijk in beweging te zijn, conditie op te bouwen en hun spieren te trainen. En hoe leuk is dat, als je dat op een echte atletiekbaan kunt doen, in de frisse buitenlucht?

Atletiekvereniging Leiden  is actief bezig het RaceRunning aan te bieden vanaf het voorjaar van 2018. Stichting Nadja helpt hen onder andere de doelgroep te bereiken.

Tijdens de para-atletiekdagen, in augustus 2018 in Berlijn, zal RaceRunnen voor het eerst een onderdeel zijn.

Kijk voor meer info en welke atletiekverenigingen het RaceRunnen al aanbieden op www.racerunning.nl

Speeltuin Zuiderkwartier

Speeltuin Zuiderkwartier bestaat al 90 jaar en is een begrip in Leiden. Het is één van de weinige speeltuinen die het hele jaar door, elke dag geopend is en draait volledig op een trouw team van vrijwilligers. In 2010 heeft stichting Nadja de speeltuin benaderd, of ze ervoor voelden de speeltuin zo aan te passen, dat deze goed toegankelijk en bespeelbaar werd voor kinderen met een beperking. Ze reageerden enthousiast en na maanden van plannen maken, fabrikanten benaderen en fondsen werven, werd de speeltuin in april 2011 heropend.
Er zijn meerdere geschikte schommels, een wip waar kinderen in kunnen liggen, een extra brede glijbaan met rolstoelhelling en zelfs een rolstoelschommel. Ook zijn de zand-watertafels zo bedacht, dat kinderen er ook vanuit een rolstoel of rollator aan kunnen spelen. Voor kinderen die fysiek weinig mogelijkheden hebben, is er een snoezel-gedeelte en voor kinderen die meer uitdaging nodig hebben is er een oprij/klimrek. Voor de ouders is het fijn om te weten dat de speeltuin volledig omheind is.
Inmiddels houdt stichting Nadja er haar spelmiddagen op de woensdagmiddag vanuit het clubgebouw op het terrein. Het is mooi te zien hoe kinderen zonder beperking gewend zijn geraakt aan kinderen die anders zijn en hoe ze elkaar helpen en samen spelen.

Help ons aan een aangepast Clubgebouw KLIK HIER
Leuk artikel wat vakblad Klik over de speeltuin schreef, klik hier

Natuurspeeltuin Dwarstuin

Kinderen met een beperking komen over het algemeen minder vaak buiten dan kinderen zonder beperking. Ook voor hen is het leuk en belangrijk om natuur te ervaren, lekker te rommelen met zand, water, takken en hun fantasie te gebruiken. Na het succes van speeltuin Zuiderkwartier is stichting Nadja benaderd om ook in de natuurspeeltuin mee te denken met aanpassingen en spelaanleidingen. Zo is het idee ontstaan van een zintuigenpad, ‘het ontdekbos’ waarbij boomstammen omgetoverd zijn tot ontdekstammen, er muziek gemaakt kan worden op houten bamboestaven, een klokkenspel in beweging kan worden gebracht en eetbare vruchten te vinden zijn. Er is een opgespoten strandje bedacht met een transitiepunt voor rolstoelers en ook de waterpomp is aangepast op rolstoelhoogte. Er is een zandtafel voor kinderen die niet uit de rolstoel kunnen en de paden zijn verhard. Naast de vuurcircel met houten stoelen, is een aankleed/verschoontafel.