Als ik woensdag rond het einde van de middag Nadja’s kamer binnenkom, schuift ze net een la dicht. ‘Kijk!’ zegt ze triomfantelijk.
Op haar kastje ligt een stapeltje kleren klaar. Haar feestkleren-setje: geel rokje (natuurlijk!) met bloemetjes, zwarte maillot, zwart glittertruitje en bijpassend satijnen jasje. Ze heeft zelfs haar sieraden en haarelastiekjes er al bij gelegd.
Donderdag viert ze Kerst op school en dat doet ze graag in vol ornaat. En geef haar eens ongelijk. Even hebben we discussie over de witte BH die ze heeft gepakt. Dát vind ik niet zo’n goed plan onder het half doorschijnende glittertruitje. Ze is eventjes boos, want jeetje, ze had het toch allemaal goed gedaan, maar als ik het uitleg begrijpt ze het en pakt ze gedwee een zwarte. ’s Avonds doen we nog gouden glitternagellak op en leg ik haar make-up (roze glim rouge) klaar.
Traditioneel wordt de kerstviering op school begonnen met het zingen van kerstliedjes, buiten, rondom een vuurkorf. De piano wordt naar buiten gereden, er is een gelegenheidsorkest van leerlingen en docenten en wie wil heeft een kerstmuts op. Ouders zijn uitgenodigd mee te zingen.
Als Nadja me ziet slaakt ze een gil van blijdschap en klapt haast achterover in haar rolstoel. Er zijn wel eens jaren geweest dat het allemaal iets te overweldigend was. Dan moest ze huilen. Daar is nu geen sprake van. Meezingen of klappen is nog iets te veel gevraagd, ze pakt mijn hand en houdt hem stevig vast. Zo kijkt ze stralend om zich heen, knus tussen haar klasgenoten en juffen.
Na het zingen gaan de leerlingen ieder in hun klas kerstfeest vieren en gezamenlijk smullen van de meegebrachte kerstlunch. Nadja geniet zó van al die gezelligheid.

En dan rolt ze ‘s middags moe uit de taxi. Ja, feestjes zijn leuk maar kosten ook best wat energie. Eenmaal binnen volgt de anticlimax: twee weken kerstvakantie! Wat lang! Beteuterd kijkt ze op de kalender hoe lang dat duurt.
Maar dat ze er aan toe is, voelt ze zelf ook wel. Met een zucht legt ze de kalender weg:
‘Ik ga een rústig kerstmuziekje luisteren.’